Posledních sedm dní adventní doby před svátkem Narození Páně má v li turgii vlastní texty a modlitby, které tomuto týdnu dávají specifický ráz. V modlitbě breviáře jsou to mimo jiné takzvané "Ó - antifony" k Mariině chvalozpěvu v modlitbě nešpor. Jejich poezie má zároveň teologický obsah, který nás vtahuje do hlubin vánočního tajemství.
Ó moudrosti, tys vyšla z úst Nejvyššího a od počátku do konce pronikáš
všechno, celý svět mocně a líbezně řídíš: přijď a nauč nás cestě moudrosti.
Moudrost vycházející od Boha, skrze kterou je vše udržováno v bytí, je sám
Kristus, Boží moc a Boží moudrost, jak píše poštol Pavel (1 Kor 1, 24). V
pozdních spisech Starého zákona moudrost vystupuje ne jako pouhá vlastnost Boží,
ale jako Někdo. Hospodin mě vlastnil jako počátek své cesty, dříve než co konal
odedávna (Přís 8, 22). Svět byl stvořen skrze Krista a pro Krista (Kol 1, 16).
Je proto proniknut Boží moudrostí a krásou.
Přijď, Pane, a otevři nám oči pro tvůj obraz v kráse stvoření i v naší duši.
Přijď a nauč nás Tvé cestě.
Já jsem cesta, pravda a život. (Jan 14, 6)
Počátek moudrosti je bázeň před Hospodinem. (Přís 9, 10)
Ó Adonai, Vladaři Izraelova domu, ty ses ukázal Mojžíšovi v plameni
hořícího keře a dals mu na Sinaji zákon: přijď a zachraň nás svou mocnou
pravicí.
Bůh je ten, který je, jak se představil Mojžíšovi (Ex 3, 14), Nevyslovitelný,
Neproniknutelný, Nepředstavitelný. Čtyři písmena hebrejské abecedy tvořící ono
slovo, kterým se Bůh představil, byla pro Izraelity nevyslovitelná. Místo onoho
strašného Jména vzbuzujícího chvění říkali Adonai, Pán. Jako Pánu se mu
podřídili a jako Pána ho ctili. A on jim dal vítězství nad nejsilnějšími
nepřáteli. Izrael velebil Boha jako toho, kdo učinil veliké věci (Ž 126, 2-3;
136, 4). Nejdůležitější byla zkušenost, že Bůh je se svým lidem. Dal se jim
poznat, dal jim Tóru a přijal je za vlastní.
Jak se nám můžeš ještě více přiblížit, Pane? Probuď nás ze spánku a ukaž nám, že
jsi Živý a tvé sliby jsou neodvolatelné.
Pravice Páně mocně zasáhla, pravice Páně pozvedla mě zas. (Ž 118, 6)
Hle, přijdu brzo. (Zj 22, 7)
Ó kořeni Jesse, ty jsi byl dán na znamení národům, před tebou králové v úžasu
zmlknou, tebe budou národy vzývat; přijď a vysvoboď nás a už neprodlévej.
Jesse, otec krále Davida, se stal otcem královské dynastie. Jak ale vypadalo
království po žalostném selhání mnohých králů? Z královského stromu zůstal
pahýl. Bůh je však mocný a dává povstat i mrtvým kostem (srv. Ez 37). Vyrazí
ratolest z pahýlu Jesse, výhonek vypučí z jeho kořenů, spočine na něm Duch
Hospodinův (Iz 11, 1-2a). Zaslíbenou ratolestí nebude pouhý nový spravedlivý
král. Bude to někdo větší. Ten, který bude pást železnou berlou všechny národy (Zj
12, 5). Králové mu přinesou své dary a pokloní se mu (srv. Mt 2, 11). A nic už
nebude jako dřív. Země se naplní poznáním Hospodina, jako vody pokrývají moře.
Tehdy se objeví kořen Jesse jako znamení národům (Iz 11, 10).
Přijď, otče i synu Jesse, a dej, ať se naše oči obrátí k Tobě. Zavři naše ústa
plná zbytečných řečí a otevři naše uši Tvému slovu.
Všichni králové se mu budou klanět, všechny národy mu budou sloužit (Ž 72, 11).
Při Ježíšově jménu musí pokleknout každé koleno na nebi, na zemi i v podsvětí (Flp 2, 10).
Ó klíči Davidův a žezlo Izraelova domu, ty otvíráš a nikdo nezavře, ty
zavíráš a nikdo neotevře: přijď a vyveď z vězení ty, kdo jsou spoutáni v
temnotách a stínu smrti.
Kristus je ten, který měl přijít (srv. Mt 11, 3). Šeol plný stínů byl plný
naděje. Není místa bez Boha, ať nahoře na nebesích nebo dole v podsvětí (Ž 139,
8). Lidstvo v područí smrti čekalo na toho, o kterém řekl prorok: Na jeho rameno
vložím klíč domu Davidova; když otevře, nikdo nezavře, a když zavře, nikdo
neotevře (Iz 22, 22). Rorátní zpěvy vkládají spravedlivým do úst modlitbu:
"Ukaž tvář svou nejdražší, prolom nebesa, sstup dolů, Mesiáši!" Temnotu a stín
šeolu osvětlil a prolomil svou smrtí Kristus, který sestoupil do říše zemřelých
a jasně zazářil lidskému rodu (Exsultet). Není místa bez Boha, jeho trůn je na
věky věků a žezlo práva je žezlem jeho království (Žid 1, 8). Proto nic nemůže
překazit Kristovo spásné dílo, nikdo nezavře dveře, které on otvírá. Toto
prohlašuje Svatý a pravý, který má klíč Davidův; když on otvírá, nikdo nezavře,
a když on zavírá, nikdo neotevře (Zj 3, 7). Mám klíče od smrti i hrobu (Zj 1,
18b).
Přicházíš, Pane, a voláš nás. Vyveď nás z vězení našeho hříchu.
Já jsem s vámi. (Am 13)
Hle, stojím před dveřmi a tluču. (Zj 3, 20)
Ó Vycházející z výsosti, jase věčného světla a slunce spravedlnosti: přijď
a osvěť ty, kdo jsou v temnotách a stínu smrti.
Zachariáš prorokoval o Janu Křtiteli, že bude prorokem tomu, kdo nás navštívil
jako Vycházející z výsosti (Lk 1, 78). Vycházející z výsosti - latinsky Oriens
ex alto. Křesťané se odedávna obraceli při liturgii ad orientem, k východu, v
očekávání Kristova druhého příchodu. Světlo, v němž není tmy (srv. 1 Jan 1, 5),
je výstižný obraz Boha. Starozákonní lid byl lid Hospodinův, Bůh byl s nimi a
pro ně. Nemůžeme říci, že by byl v temnotě bez Boha. Avšak po Kristově příchodu
se zdá temnotou všechno, co bylo. Šeol byl krajinou stínů. A co vlastně byla
země? Čekárna na šeol. Izrael však doufal: Lid, který chodí v temnotách, uvidí
veliké světlo; nad těmi, kdo sídlí v zemi šeré smrti, zazáří světlo (Iz 9, 1).
Blížil se den, kdy andělé zvolají k Izraeli: Povstaň, rozjasni se, protože ti
vzešlo světlo, vzešla nad tebou Hospodinova sláva (Iz 60, 1). A zazáří hvězda,
která v srdcích lidí už nezhasne.
Přijď, Pane, a učiň z nás syny světla, vždyť jsi otec světel a budeš naším
světlem navěky.
Jakobův dome, vzhůru, choďme v Hospodinově světle. (Iz 2, 5)
To světlo ve tmě svítí a tma je nepohltila. (Jan 1, 5)
Ó králi a touho národů, úhelný kameni, který rozdělené spojuješ vjedno:
přijď a spas člověka, kterého jsi utvořil z prachu země.
Člověk stvořený k obrazu Božímu byl v harmonické jednotě sám ve svém nitru i s
přírodou. Hřích ničí jednotu, harmonii i krásu. Očekávaný mír a svornost po
příchodu spravedlivého Spasitele je u Izaiáše (11, 6-9) vystižen obrazem
pokojného soužití lidí i zvířat. Bůh obnovuje harmonii a řád stvoření navrací
jeho kráse. Úhelný kámen, který stavitelé zavrhli (srv. Ž 118, 22), spojil dvojí
vjedno, z žida i pohana vytvořil jednoho nového člověka, a tak nastolil mír (Ef
14a.15b). Ježíš strhává přehrady nejen mezi židy a pohany, ale i přehrady mezi
všemi lidmi navzájem, přehrady v nás samých, přehrady mezi námi a jím... Lidský
hřích však zatím nezmizel. Sám Kristův pokoj a volání k jednotě nás stále
rozděluje! Nemyslete si, že jsem přišel na zem uvést pokoj; nepřišel jsem uvést
pokoj, ale meč. (Mt 10, 34)
Přijď, Pane, a učiň nás nástroji svého pokoje.
Bože, ty jsi můj Bůh, snažně tě hledám. (Ž 62, 2)
Já jsem Alfa i Omega, první i poslední, počátek i konec. (Zj 22, 13)
Ó Emanueli, náš Králi a Zákonodárce, očekávání a spáso národů: přijď a
zachraň nás, Pane, náš Bože.
Očekávání je pro adventní dobu charakteristické. Čím více se blížíme ke
slavnosti Narození Páně, tím více si uvědomujeme, na koho a na co vlastně
čekáme. V Izraeli rostla touha a očekávání Mesiáše také postupně, jak můžeme
vidět na stránkách Starého zákona. Bůh je člověku vzdálen, Mojžíš vystupuje na
horu, aby se s ním setkal, a pak tlumočí lidu Boží zvěst (srv. Ex 19, 16nn). Bůh
se ale sklání k člověku víc a víc. Stal se člověkem. Jak víc se k nám mohl ještě
sklonit, jak víc se k nám mohl přiblížit? Emanuel - to je Bůh s námi (Iz 7, 14).
Bůh s námi (Emanuel) je ten Bůh, který je spásou (Jehošua - Ježíš). Je víc než
David, je víc než Mojžíš. Je Král a Zákonodárce nezprostředkovaný, nedelegovaný,
nepověřený, protože on je ten, který pověřuje a dává život. Je-li Bůh s námi,
kdo proti nám? (Řím 8, 31)Neboť se nám narodí dítě, bude nám dán syn, na jehož
ramenou spočine vláda a bude mu dáno jméno: Divuplný rádce, Božský bohatýr, Otec
věčnosti, Vládce pokoje. (Iz 9, 5-6)
Přijď, Pane, a zůstaň s námi.
Probuď se, kdo spíš, vstaň z mrtvých a zazáří ti Kristus. (Ef 5, 14)
Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj lidem dobré vůle! (Lk 2, 14)
Pozn. Oficiální vydání breviáře (Denní modlitba církve) znění antifon bohužel nepříjemně zdeformovalo a setřelo nejen jejich poezii, ale částečně i teologickou jasnost. Když místo tradičního "Ó vycházející z výsosti" čteme zvolání "Východe", nevíme, jak si to vyložit. Uvádíme je tedy v jejich tradiční formě.
Tomáš Machula (Amen 12/1998)