SYLABUS
Filosofická etika

KFI/NFEOA
ZS 2009/2010
čtvrtek 1200, uč. 105
kombinované studium:

SChP: 3.10.09, 14.40-16.15 (uč. 210), 17.10.09, 14.40-16.15 (uč. 210), 16.1.10, 13.00-14.35 (uč. 210)   
Ostatní obory: 17.10.09, 13.00-14.35 (uč. 210), 21.11.09, 13.00-14.35 (uč. 3), 16.1.10, 14.40-16.15 (uč. 112)

Cíle:

Cílem přednášky je uvedení do základních otázek a problémů filosofické etiky. Důraz je kladen na porozumění specifickému charakteru konkrétních přístupů a současně na vzájemný vztah mezi nimi. Významnou roli hraje diskuse nad probranou problematikou a její ilustrování pomocí konkrétních příkladů.

Obsah předmětu:

  1. Spravedlnost

  2. Etika jako disciplína, správné jednání

  3. Dobro a hodnota

  4. Eudaimonismus

  5. Hédonismus

  6. Utilitarismus

  7. Formalismus

  8. Svědomí

  9. Přirozený zákon

  10. Lidská práva

  11. Jedinec a společnost

  12. Ctnosti

Způsobilosti studenta:

Student získá orientaci v historii i základních pojmech a problémech etiky. Dokáže kriticky zhodnotit etické principy aplikovat je na konkrétní situace.

Požadavky ke zkoušce:

  1. Student musí znát základní informace o dané problematice.

  2. Student prokáže přiměřenou úroveň vlastního promyšlení problematiky a schopnost kritické diskuse na dané téma

  3. Ústní zkouška následuje po absolvování písemného testu (20 otázek, odpovědi a-b-c-d, potřebná úspěšnost minimálně 50 %)

Otázky ke zkoušce:

  1. Etika (místo etiky ve filosofii, vztah etiky a jiných disciplín, předmět etiky, etika a morálka)

  2. Eudaimonismus (vysvětlení pojmu, představitelé, hodnocení)

  3. Hédonismus (vysvětlení pojmu, představitelé, hodnocení)

  4. Utilitarismus (vysvětlení pojmu, představitelé, hodnocení)

  5. Deontologický a teleologický přístup (vysvětlení, hodnocení)

  6. Zobecnění norem (definice normy, různé přístupy k zobecnění, kategorický imperativ)

  7. Princip dvojího účinku

  8. Dobro (definice, kognitivní a non-kognitivní teorie)

  9. Hodnota (definice, Schelerovo a Hildebrandovo pojetí)

  10. Svědomí (definice, různé přístupy, fáze svědomí, druhy svědomí, epikie)

  11. Přirozený zákon (historie, současné pozice, vztah k pozitivnímu zákonu)

  12. Lidská práva (definice, různé formulace, hodnocení)

  13. Společenská smlouva (Hobbes, Rousseau, Locke)

  14. Svoboda (vysvětlení, otázka rozlišení svobody-od a svobody-pro)

  15. Spravedlnost (rozdělení 4 druhů spravedlnosti, Platónovo pojetí spravedlnosti)

  16. Rawlsova teorie spravedlnosti (vysvětlení, hodnocení)

  17. Nozickovo pojetí spravedlnosti (vysvětlení, hodnocení)

  18. Komunitarismus a liberalismus (vysvětlení, hodnocení)

  19. Aretologie (historie etiky ctností, princip etiky ctností, různá pojetí ctností)

  20. Kardinální ctnosti (pojetí, komentář, vzájemný vztah ctností)

Vyučovací metody:

Přednáška s diskusí

Literatura:

ANZENBACHER, A. Úvod do etiky. Zvon, Praha 1994. (základní)
KOHÁK, E. Svoboda, svědomí, soužití.. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. (rozšířující)
RICKEN, F. Obecná etika. Praha: OIKOYMENH, 1995. (rozšířující)
SPAEMANN, R. Základní mravní pojmy a postoje, Praha: Svoboda, 1995. (rozšířující)
THOMSON, M. Přehled etiky, Praha: Portál, 2004. (rozšířující)
TUGENDHAT, E. Přednášky o etice, Praha 2004. (rozšířující)
FUCHS, E., Co dělá naše jednání dobrým?, Jihlava 2003. (rozšířující)

Tomáš Machula (garant předmětu)

[Zpět na stránku TM]

Tento server byl naposledy aktualizován dne 31. 08. 2009